De huisstijl is klaar: logo, lettertype, kleuren, alles is keurig gedefinieerd en klaar om in gebruik te worden genomen. Maar dan? Hoe zorgt u ervoor dat de medewerkers de huisstijl consequent en consistent gaan gebruiken in Word, Excel en/of PowerPoint?
Het antwoord daarop is: door de gebruiker een sjabloon aan te bieden! Voor bijna alle standaarddocumenten is het mogelijk om een huisstijlssjabloon te ontwikkelen, Alle elementen die op elke brief of ander document terugkomen, worden in een huisstijlsjabloon opgenomen. Bijvoorbeeld het logo, adres- en bankgegevens, het lettertype, maar ook vaste kopjes zoals “onderwerp”, “datum”, “kenmerk”, de plaats van de aanhef, maar ook alle marges en paginanummering.
Gebruiken jullie briefpapier en/of volgvellen? dan vind je wellicht een knop handig om het logo en de adresgegevens aan of uit schakelen, zodat brieven en offertes altijd netjes ogen, zowel in pdf als in print op briefpapier.
Bij huisstijlsjablonen ligt de vorm vast en de medewerker zorgt voor de invulling: de tekst en eventuele illustraties.